fbpx

De markt voor grondstoffen, waaronder hout, is volledig overspannen. Doordat er al een jaar op slechts halve kracht geproduceerd wordt, maar de hele wereld juist enorm aan het klussen is geslagen, is de balans zoek.

En natuurlijk zal er ook opportunisme bij zitten, net zoals het geval is bij de containervracht tarieven. Maar het feit blijft dat er gewoon veel te weinig hout (en ook helaas nog steeds containerruimte) beschikbaar is.

Een aantal zaken is daarvan de oorzaak
Tijdens de eerste lockdown produceerden de meeste zagerijen gewoon door en waren er korte levertijden. ‘Daardoor bleven de voorraden bij de gebruikers laag’, zegt EPV-voorzitter Henk Kornet. ‘Na de vakantie werd de beschikbaarheid kleiner. Sommige zagerijen moesten tijdelijk sluiten, deels in verband met besmettingen en deels door een lage houtcapaciteit. En omdat zagerijen hun restproducten, zoals houtsnippers en zaagsel onvoldoende kwijt konden, werden bovendien de productievolumes afgebouwd. De orderboeken zijn gevuld, maar de voorraden historisch laag. De zagerijen hebben een flinke achterstand. De prijzen stijgen daarom sneller dan de statistieken aangeven.

Dekker hout
Onze eigen FSC zagerijen en fabriek in Zuid Amerika hebben door een strenge lockdown maanden stil gelegen en nu nog steeds ligt de absentie rond de 20%. Terwijl we daar normaal gesproken 50 container (40’) vrachten per maand produceren, halen we momenteel de 25 zelfs niet.

In de Verenigde Staten is het tekort nog groter en wordt de hulp van president Biden ingeroepen. Ceder is vrijwel niet meer te krijgen en zagerijen in Europa zagen liever Vuren voor de VS dan Douglas voor ons tuinhout.

Om ervoor te zorgen dat de bouw niet vertraagt, zal er tijdig besteld moeten worden en zullen we open moeten staan voor alternatieven (in andere houtsoorten of houtcomposiet).

Impact Bouw
Onze timmerman besteld altijd tijdig alle benodigde onderdelen. In sommige gevallen kan het langer duren voordat al het hout geleverd is.